Dag 5 naar Rome (80 km.)

16 juni 2021 - Selzen, Duitsland

Om 9 uur vertrok ik pas uit St. Goar. Helaas kon ik pas na 8 uur ontbijten. Dus voordat ik gegeten had, de fiets uit de drankenkelder had getrokken en beladen was het al laat. De ochtend was goed, niet te warm en helemaal strak langs de Rijn en dat is altijd mooi. Het eerste wat ik tegenkwam en wat natuurlijk op de foto moest is de Loreley. Hier zat (ik geef de verkorte versie even in Jip en Janneketaal) in de middeleeuwen een mooi meisje haar haren te kammen en een liedje te zingen. Daar konden de schippers in die tijd niet goed tegen en vergaten door het schouwspel te sturen met alle desastreuze gevolgen van dien. Tegenwoordig is dat niet meer zo'n punt en de berg is ook niet echt indrukwekkend. Toch maar even een foto gemaakt.

20210616_091039

20210616_091047

Voor de aardigheid nog een burcht of hoe je het ook wilt noemen. Heel veel van deze burchten zijn in allerlei oorlogen vernield. In de 19de en begin 20ste eeuw was dit onroerend goed voor een habbekrats te koop. Veel bedrijven, stichtingen en musea, maar ook  vermogende families maakten hier gebruik van. En zeg nou zelf, met een verlaat ontworpen familiewapen heeft het wel iets.

20210616_105402

Na 11 uur werd het warm, erg warm. Heb van 12 tot 1 uur in een restaurantje gegeten en veel water gedronken. Daarna aan de laatste 38 km. begonnen die vanaf Bingen niet meer langs de Rijn ging. Ik was om kwart over 5 in het Gasthaus. Boven de 30 graden is het heftig en vooral die vele klimmetjes maken het uitputtend. De afdalingen daarentegen zijn dan wel weer heerlijk. Maar deze duren altijd te kort. Maar goed, zojuist is de was gedaan door de dame die dit gasthaus runt. Hoop dat het een beetje wil drogen. Morgenochtend ga ik toch proberen om om uiterlijk 8 uur te vertrekken want morgen wordt het hier 34 graden. Dat wordt een probleempje denk ik want ik  kon alleen in Friesenheim een kamer vinden en dat is nog 10 km. voor het startpunt van morgen. De route is morgen 87 km. Als ik een paar kilometer verkeerd rijden erbij tel zoals iedere dag, dan moet ik morgen ongeveer 100 km. fietsen. Op hoop van zegen. Hieronder het routekaartje voor morgen. Eindpunt is iets voorbij Heidelberg.

20210615_175737

1. Eveline Jansen:
    16 juni 2021
    Sterkte morgen met de hitte en lange etappe!
  2. Wil:
    16 juni 2021