Dag 31 in Rome

12 juli 2021 - Rome, Italië

Gisteren een beetje rondgesjokt in Rome. Het was eigenlijk te warm om hier veel te lopen. Ik ben ook naar het vliegveld geweest omdat ik niet voor verassingen wil komen te staan als ik ga vliegen. Met de trein en vervolgens met de bus naar het vliegveld. Een hele operatie die toch gauw bijna een uur duurt want alles sluit net niet aan. Beter dus om woensdag of een Uber te nemen of een bus vanaf het station waar ik toch dicht in de buurt verblijf.

Het is me gelukt om met een boete van ongeveer € 70,- mijn vlucht te verplaatsen maar aanstaande woensdag. Ik ben speciaal naar het vliegveld gegaan om te zien hoe het moet met mijn fiets. De dame van Ryanair zei dat een fiets meenemen geen probleem was. Hoe het moest wist ze niet. Je moet het online boeken zei ze. Toen ik zei dat dat niet kon wist ze het niet meer. Hoe gaan we dit oplossen vroeg ik want u zit tenslotte op de helpdesk. Ja u moet het ergens op de site kunnen vinden. Nou nee dat is niet te vinden dus als u zo vriendelijk wilt zijn om voor mijn fiets een ticket te maken dan komt het wel goed. Nou nee, had ze nog nooit gedaan en ze had ook nog nooit een fiets bij de bagage gezien. Volgens haar moest hij ook in een doos of zoiets. Dit ging hem niet worden en toen liet ik een foto van mijn 3 fietstassen zien en toen klaarde ze op want dat was niet 1 koffer van 20 kilo zoals ik geboekt had. Nee dit waren feitelijk 3 koffers. Dat ging aardig wat extra kosten. Ik bedankte haar en zei dat ik het wel zou regelen. Ryanair is de grootste criminele organisatie op luchtvaartgebied. Boetes heb je zo te pakken. Een letter verkeerd op je plaatsbewijs kost een vermogen. Koffer, waar je een jaar lang al probleemloos mee vliegt  volgens een medewerker toch iets te groot      € 60,- extra. Ik had dit dus al verwacht en heb vandaag een hele grote koffer van een waardeloze kwaliteit gekocht in zo'n dubieus winkeltje. Slecht € 30,- heb ik ervoor betaald. Met de bagage is het dus geregeld. De ticket is ook OK. Alles geregeld en ik ben niet eens echt kwaad geworden. Want om met de wijze woorden van Max te spreken, "het (lees Ryanair) is zoals het is"

De fiets krijg ik met geen mogelijkheid in  Nederland. Geen fietsbussen te vinden. Soetens fietsservice uit Steensel is waarschijnlijk failliet want beide telefoonnummers zijn niet meer in gebruik. Helaas moet ik waarschijnlijk de fiets in Rome laten. Onze Joost stelde een rituele verbranding voor als straf voor alle tandwielellende die deze Koga me bezorgd heeft. Ergens ben ik het er wel mee eens maar ik nam hem toch liever mee naar huis omdat het een hele goede fiets is in Nederland. Pech is dat, grote pech. Als iemand nog suggesties heeft hoe de fiets in Nederland te krijgen dan hoor ik dit graag. Ik bedoel dan bijvoorbeeld een transportbedrijf dat je kent. De overige opties heb ik al geprobeerd. Zo nu zijn jullie weer helemaal op de hoogte.

Vandaag de hele dag door Rome gereden. Natuurlijk met de Hop-onbus. Dat is eigenlijk de beste manier. Je wordt overal naartoe gereden en stapt uit bij dat wat je wilt zien. Een warme dag maar ook een mooie dag. Hier nog een paar foto's van het mooie Rome de eeuwige stad.

20210712_133947

20210712_132618

20210712_133607

20210712_134035

Daarboven woonde de vorige paus.

20210712_13235020210712_134717

Nog een prettige avond gewenst.