Dag 28 naar Rome (Fransicusdag)

9 juli 2021 - Assisi, Italië

Ja hoe moet ik deze dag anders noemen. Alles draait hier om Franciscus van Assisi. Een heiligverklaring die binnen 2 jaar rond was. Fransicus die een leven in absolute armoede wilde leiden. De Fransicanerorde stichtte, die ook wel de Minderbroeders werd genoemd. Ook de Clarissenorde komt hier vandaan, een klooster voor vrouwen. Ik geloof niet dat je ergens een heilige kunt vinden waar meer over geschreven is. Enorm veel heeft hij gedaan met zo'n grote overtuiging dat zelfs de paus enorm van hem onder de indruk was. Dit kwam mede omdat hij op de sterfdag van Fransicus een visioen had waarin Fransicus aan hem verscheen. Ik heb me natuurlijk goed ingelezen maar het is me te veel omdat hier nog eens te herhalen. Google hem maar en je leest wat hij allemaal gedaan heeft. Of je dit nu geloofd of niet hij heeft een enorme impact op deze streek gehad. Natuurlijk een geweldig mooie ommuurde stad achtergelaten die zeer zeker de moeite van het bezoeken waard is. Hij was ook de heilige die een preek hield voor enorm veel vogels. Hij heeft een gigantische wolf die mensen aanviel tot inkeer gebracht zoals het prachtige verhaal gaat. Door hem is ook dierendag gekomen. Door hem is voor het eerst pauselijke toestemming verkregen om een levende kerststal te bouwen. Een indrukwekkend figuur als je het allemaal zo leest. Mij persoonlijk trekt de gelofte van armoede niet zo. Het druist volgens mij in tegen de liefde. Welke vader wil niet altijd het beste voor zijn kinderen. Dat ze gezond, welvarend en gelukkig zijn. Dat ze geen ontbering of armoede hoeven te kennen. Dat verdriet ze zoveel mogelijk bespaard blijft.

Maar goed, om met de woorden van Max Verstappen te spreken, "het is zoals het is". Ik zou er ook nog wat Johan Cruiff wijsheid bij kunnen voegen maar dat vind ik weer net te. Het prachtige Assisi ligt er een beetje stilletjes bij. Het was 9:30 toen ik mijn hotel verliet om de stad te gaan verkennen. Het is gewoon erg rustig. Ik had hier van die toeristentreintjes verwacht, mensenmassa's en dergelijke. Maar het is rustig, erg rustig. Ik heb natuurlijk het graf van Franciscus bezocht. Het ziet er allemaal zo mooi uit zodat je bijna denkt dat het 20 jaar geleden pas gebouwd is. Assisi is echt heel mooi maar je moet een goede conditie hebben om die ontelbare trappen te overwinnen. Maar het is echt de moeite waard. Iedere meter is een foto waard, maar ik heb er maar een paar gemaakt.

20210709_130023

20210709_124401

20210709_124304

Ik zat net in de bar naast het hotel wat uit te hijgen bij een koud biertje toen er een man de bar in kwam met een houten kastje. De eigenaar sprong op en onthaalde hem als een verloren gewaande broer. Wat bleek het was een kastje met verlichting en als je de deurtjes open deed dan stond daar de maagd Maria.  Deze zou natuurlijk een ereplaatsje in de bar krijgen nu de verlichting gerepareerd was. Dat zie je hier nog everal. Alle heiligen, maar voornamelijk Franciscus, vindt je terug aan de muren van de hotels en winkels. Ik denk ook in de particuliere woningen maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Morgen is het weer een stevige fietsdag. Ik ga naar Massa Martana. Wel kan ik nog van route wisselen, we zien het wel. Het was een fijne dag hier in Assisi en ik had het niet graag willen missen.

Nog een fijne avond gewenst.

1. Marjolein Mulders:
    10 juli 2021
    Hopelijk genoten van de rust!! Succes met de fietsdag weer! Gr Marjolein
  2. Eveline Jansen:
    10 juli 2021
    Super dat je zo genoten hebt, ik vind Assissi ook echt heel bijzonder!
    Ondertussen zit jij alweer een aantal uren op je fiets, respect!