Dag 29 Rome

10 juli 2021 - Rome, Italië

Ja ja het klopt. Vandaag is het einde van mijn reis. Ik ben in Rome aangekomen. Het was een trip van 180 km. Ik ben door prachtige landschappen gereden. Weliswaar met de trein, maar het blijft een belevenis deze tocht.

Deze ochtend 5 minuten na het vertrek uit Assisi tijdens een mooie afdaling werkte mijn tandwielen op het achterwiel niet meer. Het leek of ze losgelopen waren. Ik kon het zelf niet maken en er was ook weinig aan te zien. Toevallig stopte ik net voor een huis waar 3 bejaarde kerels voor de deur zaten. Ze hadden allemaal verstand van zaken en wisten allemaal wat er aan de hand was. Maar ik schoot daar niets mee op. Er werd een onderhoudsmonteur gebeld, tenminste dat vertelde de man me zelf toen hij er was want hij sprak gelukkig redelijk goed Engels. Het kwam er op neer dat hij het ook niet kon maken en hij had er ook de tijd niet voor. Vriendelijke kerel die kwam omdat zijn ouweheer dat gevraagd had. Zijn gereedschap mocht ik niet gebruiken en dus waren we klaar. Ik had zwaar de pest in dat ik geen gereedschap had meegenomen. Kilo's overbodige en onnodige rommel heb ik wel bij, maar een klein beetje gereedschap, nee dat heb ik niet want aan een Koga Miyata hoef je niet te sleutelen. Hij bracht me naar het station met mijn fiets en zei me naar Perugia te gaan want daar zal vast wel een fietsenmaker zijn.

Het liep al bijna tegen de middag en ik was er klaar mee. Gezien het onderdelengebrek zou het me niet verbazen als ik in Perugia ook niet geholpen kon worden. En toen wist ik het even niet meer. Ik heb twee kaartjes naar Rome gekocht. Een voor mij en een voor die verradelijke fiets van me. Het is klaar en het is goed. Ik heb een  geweldige tijd gehad. Was wel liever demonstratief het Sint Pieterplein opgefietst als afsluiting van deze reis. Maar het is zoals het is. Eerlijk gezegd wil ik wel naar huis want ik ben nog nooit zolang van huis geweest.

Het loopt allemaal net verkeerd. Ik was in de veronderstelling dat ik hier uiterlijk dinsdag zou zijn. Daarom heb ik net pas gisteren voor aanstaande vrijdag een vliegticket gekocht. Dan zou ik royaal de tijd hebben om te kijken hoe ik de fiets mee krijg in het vliegtuig en die 3 losse fietstassen. Ook nog een dagje rondrijden hier in Rome. Maar ik ga morgen naar het vliegveld en kijk wel of ik de vlucht naar voren kan schuiven. Dat moet geen probleem zijn want Ryanair doet tenslotte alles om het de klant naar de zin te maken.

De fiets wordt gerepareerd door een verhuurbedrijf van fietsen en scooters. Een vriend van de receptionist van dit hotel waar ik verblijf. Ik besprak met hem wat mijn fiets mankeerde en vroeg of hij hem niet wilde kopen. Hij belde zijn vriend en die kwam hem halen. Ik wilde wel eerst weten wat deze ellende ging kosten. Hij zei dat ik hem over een uurtje kon ophalen want hij dacht dat hij het wel kon repareren. Ik hoop stiekem dat hij onherstelbaar beschadigd is en dat hij alleen nog maar omgesmolten kan worden om er kleine kinderfietsjes van te maken voor de arme kindertjes in Afrika.

Desalniettemin ga ik morgen naar het vliegveld om te kijken wat ik kan regelen met mijn ticket en of de fiets mee kan. Wel ga ik gewoon met de trein. Heb ik maandag en dinsdag om Rome te bekijken en dan hoop ik dat ik de ticket naar woensdag kan verzetten. Stressvolle dag mag ik het wel noemen. Maar eerst maar eens even een koud pilsje zien te krijgen. Al met al mag ik toch terugkijken op een fantastische tijd. Tijd voor wat rust.

Een fijne avond gewenst.

1. Wil:
    10 juli 2021
    Wel pech Nico, maar toch echt een hele prestatie, een hoop mooie plekken gezien en interessante mensen ontmoet. Een ervaring om met genoegen op terug te kijken toch. Ik denk dat Margareth ook weer heel blij zal zijn als je weer heelhuids terug bent. 👍👍😘
  2. Giana:
    10 juli 2021
    Congratulations on making it to Rome! 🇮🇹🍻Although your trip was cut short, you made it all the way to Italy 🚴‍♂️ (wow!) and have great memories you’ll cherish forever. It has been a pleasure following your journey, and I’m sure your family will be happy to have you back home. Best of luck on your return back to the NL! ❤️
  3. Wilma Bokhove:
    10 juli 2021
    Zo zie je maar weer dat je van alles kunt bedenken in het leven en het lot je zomaar wat anders brengt. Ik vind het een hele prestatie wat je bekijkt hebt. Nu nog van Rome genieten en dan snel naar Margareth.
  4. Eveline Jansen:
    11 juli 2021
    Ha Nico, super knap dat je zo ver gefietst hebt. Balen van je fiets maar daar is niks aan te doen. Was leuk om je te volgen!
    Genietse ook weer thuis samen met Margareth!!