Dag 27 naar Rome (treindag)

8 juli 2021 - Castelbellino Stazione, Italië

Gisterenavond een geweldig restaurant gevonden. Zo een waar de ober de vis voor je komt opscheppen nadat hij deze vakkundig gefileerd heeft. Hij adviseerde me spaghetti met clamps, schelpen. Ik vertelde hem over mijn vleesgebrek en dus werd het hoofdmenu gegrilde beef, zoals het in het menu stond. Daarbij nog wat gegrilde groenten. Lang geleden dat ik zo goed gegrild vlees heb gehad. Het was dus een perfect avondje met lekker eten.

20210707_200053

20210707_202917

Het was me opgevallen dat je aan de boulevard bij al die strandtenten na de lunch niets meer kunt eten. Dat was voor de Corona wel anders. Ik weet eigenlijk niet waarom ze hier maar zo moeilijk kunnen opstarten. Het voelt een beetje raar en armoedig. Zelfs in mijn hotel bestelde ik een pilsje en ze gaven me een flesje bier zonder glas. Ik vraag om een glas en ik kreeg een limonadeglaasje. Blijkbaar keek ik haar een beetje vreemd aan want ze ging en even later kwam ze terug met de meest versleten pul die ik ooit gezien heb. Ik bedank haar en zeg dat hij er niet erg schoon uitziet. Maar de beschadigingen zaten volgens haar alleen aan de buitenkant. Eerder op de middag bestelde ik water met ijs, maar dat ging ook niet omdat het ijsmachine kapot was. Het lijkt alsof ze de tent maar ternauwernood open kunnen houden. Hier is volgens mij veel Coronaellende geweest en duurt het herstel lang.

Deze ochtend was het drukkend warm en ik kon maar moeilijk op gang komen. Het was zwaar bewolkt maar er zou geen regen komen. Eerst had ik besloten om deze etappe met 475 hoogtemeters te gaan fietsen. Als er teveel klimwerk (lees duwen) in zou zitten dan zou ik omdraaien en hier gewoon alsnog de trein nemen. Nadat ik voorbij het station was gereden ben ik omgedraaid en heb de trein genomen. Met de fiets op de trein een tocht van 4,5 uur om met allerlei grote omwegen in Assisi te komen. Hier zou ik 2 dagen van 65 km. over doen met de fiets. Deze lange treinreis kost slechts 17 euro en dat is een groot verschil met de Nederlandse prijzen. Moet wel 2 x overstappen en van peron wisselen maar dat is goed gegaan. Geen fietsduwen vandaag.

Ik geniet van de lange reis. De route langs de kust duurt ongeveer 1 uur en is niet echt mooi te noemen. Maar als we landinwaarts gaan wordt het landschap echt mooi. En dan zie je Assisi liggen. Adembenemend mooi ligt de stad op- en tegen te heuvel/berg. Ik stap uit de trein en moet even aclimatiseren zo heet is het. Ik pak Google Maps en tik de route naar het hotel in. 2,7 km. van het station en 150 mtr. hoog. Ik sta moed te verzamelen als er een grote bus langskomt en de chauffeur vraagt of ik een lift naar Assisi wil. Ik kan hem wel kussen. Deze slimme kerel heeft een open bus gekocht. Je kunt er je fiets zo op rijden en klaar. Assisi is zo hoog en steil daar kom je halfdood boven. Voor 5 euro per persoon brengt hij alle fietsers even naar boven en ik wordt voor de deur afgezet. Ik heb een hoekkamer op de eerste etage. Vanuit het rechter raam zie ik dit.

20210708_171327

Vanuit het linkerraam kijk ik uit over de vallei. De foto's moet je in de getoonde volgorde bekijken.

20210708_171319

20210708_171305

20210708_171311

20210708_171240

Morgen wordt het een vrije dag. Zo'n mooie stad moet ik gaan bekijken, dat kan ik niet zomaar laten gaan. Nu is het etenstijd en hier net naast het hotel heb ik lekkere dingen op tafel zien staan. Daar moet iets voor mij tussen zitten.

Ik wens jullie nog een fijne avond.

1. Wilma Bokhove:
    8 juli 2021
    Dankjewel voor het mooie verslag. Geniet morgen van je vrije fiets dag
  2. Margareth:
    8 juli 2021
    Ga maar kijken waar we samen heen kunnen. Ik heb al een flinke lijst 🥰
  3. Wil:
    8 juli 2021
    Mooi Nico, inderdaad zeer de moeite waard om te gaan bekijken, geniet er van morgen!
  4. Eveline Jansen:
    8 juli 2021
    Ooh jaah Assissi, bellissimo!! Genietse Nico!