Dag 24 naar Rome (77 km.)

5 juli 2021 - Marrara, Italië

Vandaag al voor 8 uur aan het fietsen. Heerlijk weer en een lekkere schone frisse lucht. Alles is nog nat maar het regent niet meer en de temperatuur is perfect. De eerste 40 km. zitten er om 20:30 bij de eerste drinkpauze al op. Ik hoor de wielrenners onder jullie denken, "wordt het geen tijd voor een hulpmotortje"?? Toch ga ik lekker en heb al lang in de gaten dat een gemiddelde van 16/17 km/u. heel redelijk is. Als ik bedenk dat de fietser aardig wat weegt. Dat de bagage ook wat aan de zware kant is. Dat er hoe dan ook hier en daar toch nog een klimmetje te verwerken is, zelfs op de vlakke routes. Ja, dan ben ik er wel gelukkig mee. Om 12:30 ging ik in Ferrara pauzeren en toen stond de teller al op 55 km. Je bent wat productiever als je vroeg begint. Hier nog even een foto van het kasteel in Ferrara.

20210705_123239

Ik had veel meer foto's kunnen maken want ook Ferrara heeft zijn oude stadsmuren nog. Echt zo mooi om langs te fietsen. In de stad zelf heb ik bijna stapvoets gefietst en nog kom je ogen tekort. Ook valt me op het platteland de grote leegstand op. Grote landhuizen, boerenbedrijven en ook gewone huizen staan er leeg en raken langzaamaan vervallen.

20210703_124530

Hierboven zie je wat waarschijnlijk de restanten zijn van een wijnbouwbedrijf. Toch kolossale bezittingen en ze zijn geen knoop waard want niemand wil het nog hebben. Dat maken we in Nederland eigenlijk niet mee, maar in Italië en ook Frankrijk, zie je dit op heel grote schaal.

Vandaag ook een slang gezien. Ik ben geen kenner maar hij was toch anderhalve meter lang. Heel mooi en maakte gelukkig snel dat hij wegkwam toe hij me hoorde.

Om 15:30 kwam ik bij mijn B&B. Een prachtige locatie met zwembad. Eigenlijk is het meer een feestlocatie want hij heeft een mooie buitenbar en een barbecueruimte. Hij is gespecialiseerd in buitenfeesten.

20210705_154626

20210705_154539

20210705_154544

20210705_154548

Ik heb gisteren natuurlijk alle tijd gehad om over de rest van de reis na te denken. Ik sta nu op het punt waarop ik moet beslissen welke route ik zal nemen. De route splitst zich hier na Ferrara zoals je kunt zien op het kaartje. Ik heb besloten om de route langs de Adriatische zee te nemen. Ik ben daar namelijk nog nooit geweest en die andere route, die zondermeer ook heel mooi is, heb ik al vaker gereden met de motor en de auto. Ook is de route iets gemakkelijker fietsen. Ik zit vandaag in Monestirolo, bijna op de tweesprong. Het kan zomaar zijn dat ik morgen foto's plaats van de Adriatische zee. Nog een belangrijke beslissing genomen. Nadat ik me ingelezen heb in de route van Rome naar Palermo, met de kennis en ervaring die ik nu heb. Ga ik dat niet halen. Dan ben ik niet op 1augustus weer thuis. Ik heb er de fiets niet voor en ik ben er niet sterk genoeg voor denk ik. Ik heb daarom besloten om met de boot van Rome naar Palermo te gaan. Daar nog wat tijd te nemen om het eiland te bekijkenF35.0. Dan vlieg ik met Transavia naar Rotterdam en neem mijn fiets mee. Dat kan met Transavia voor slechts 46 euro. Alle andere oplossingen zijn vele malen duurder en gecompliceerder. Je moet dan wel wat sleutelen aan je fiets en er een doos omdoen, maar het kan.

20210705_161626

Ik tref het niet met eten de laatste dagen. Ook mijn lunch vandaag stelde niet veel voor. Ik kreeg de menukaart niet goed vertaald en eindigde met een bord tagliatelle. Hier bij de B&B moet ik nu boodschappen gaan doen om zelf wat te koken. Wordt waarschijnlijk de beste maaltijd van de week. Voor het ontbijt staat er een pot jam en boter in de koelkast liet de eigenaar me zien. Ik zal het toch echt zelf moet gaan klaarmaken want die Italianen doen niet aan ontbijt. Weinig zin om te gaan want het zwembad trekt me meer. Ik weet echter dat ik er spijt van ga krijgen als ik niet ga. Ik spring dus op mijn strijdros en ga nu echt naar het dorp om mijn inkopen te doen.

Een fijne avond gewenst gij allen.

1. Marjolein Mulders:
    6 juli 2021
    Mooie foto's weer Nico, je zit weer op een mooi plekje. De route langs de Adriatische zee lijkt me ook erg leuk. Ideetje; misschien kunnen we het wijnbouwbedrijf opkopen en een restaurant van maken waar ze GOED eten verzorgen? Haha. Succes nog Nico en geniet!!
  2. Eveline Jansen:
    7 juli 2021
    Ja mooie route! Moeilijke keus om niet door Assissi te fietsen, zo mooi. Maar nu pik je Bolsena mee. Daar hebben wij een keer een processie/toneelvoorstelling meegemaakt van het waargebeurde verhaal. Zó indrukwekkend mooi, werd door de plaatselijke jeugd uitgevoerd. Ik vind op zoveel plaatsen waar jij fietst een openlucht museum :-)
    Ik kijk alweer uit naar je volgende verslagen en foto's! Genietse!