Dag 14 naar Rome (75 km.)

25 juni 2021 - Ettal, Duitsland

Aangezien de route begon met enkele steile hellingen achter elkaar heeft de organisatie besloten de eerste 5 kilometer met trein te gaan. Nog voor ik goed en wel zat kwam de conducteur me vertellen dat ik het verkeerde mondkapje had en een bekeuring van 100 euro zou krijgen. Ik kon er ook voor kiezen om de trein te verlaten en zo'n mondkapje te gaan kopen. Hij adviseerde me ook een kaartje voor de fiets te kopen omdat dat ook nog 60 euro extra zou kosten. Een geschikte vent want hij liet me gaan. Ik kon buiten het station een kapje kopen en snel een kaartje voor de fiets. Helaas net te laat om nog in te stappen. Kijk dit soort kapje moet je hebben.

20210625_110607

Maar ik was er genadig vanaf gekomen en nam de volgende trein. Deze kwam pas na 1 uur wachten en ik besloot maar koffie te gaan drinken op een terras aan de Ammersee.

20210625_101708

20210625_101658

20210625_150642

Beetje vreemd dagje omdat ik constant dacht in de regen te gaan fietsen. Het bleef echter droog tot voor de deur van het hotel in Oberau. Nu zit ik dan echt tussen de bergen. Er viel weinig te fotograferen omdat de mist laag hing. In het hotel Alpenhof in Oberau, waar ik dus stop vandaag, begon de mist pas op te trekken en zag je hem nog rond de toppen van de bergen hangen. Het fietsen ging erg goed ondanks enkele steile hellingen die voor afwisseling zorgde omdat ik dan een stukje moest gaan duwen. Wel erg mooi hier. Ik zal proberen een terras te vinden waar ik een uurtje voor me uit kan staren met een lekkere kop koffie. Ik dacht dat de koffie hier niet veel soeps was maar dat is niet zo. Goed te drinken en volle soepkommen. Ik dacht dat dat toch meer iets Frans was, maar hier wordt lekkere koffie geschonken in grote kommen.

Het had iets dreigends dat tussen de bergen fietsen. Alsof het na iedere bocht menens zou worden. Maar de weg bleef grotendeels vlak. Dat heeft meneer Reitsma mooi uitgezocht deze route. Morgen gaat het dan toch gebeuren en fiets ik de Oostenrijkse grens over.

20210625_125630

20210625_135246

Eenmaal op mijn kamer ben ik de route door Oostenrijk eens goed gaan bekijken. Er wordt veelvuldig verteld om op bepaalde stukken, maar niet vaker dan 2 x per dag, gebruik te maken van het speciale fietstransport. Er rijden busjes met speciale aanhangers om vakantiefietsers over de hellingen te brengen. Wel ben ik in 2-3 dagen door Oostenrijk. Hoe mooi het ook is, als ik dit zo lees, is het wel een stevige klimpartij. Ben benieuwd maar vrees niet. Deze krachtpatser stapt zonder blikken of blozen op de bus of in de trein.

Wel moet ik morgen of overmorgen een rustdag nemen, dat voel ik wel aan mijn benen. Dit laat ik even afhangen van de weersverwachting. Ik hou jullie op de hoogte.

1. Eveline Jansen:
    25 juni 2021
    Wat ben je al ver Nico, echt héél knap! Respect 👌💪 Dat wordt prachtig in Oostenrijk! Sterkte en genietse!!